El comunicat consensuat des de les Plataformes catalanes contra el fracking celebra la decisió del Govern català de rebutjar l’aplicació d’aquesta tècnica a Catalunya, però la qualifica d’insuficient i tardana.
En aquest sentit, es lamenta que a la conclusió s’hi arribi només per arguments de rendibilitat econòmica o temor a la conflictivitat social i s’hi constata que, sense la mobilització de la ciutadania i el territori, s’hi hagués deixat via lliure. A més, s’incideix en el fet que això no significa la prohibició de la fractura hidràulica ni les tècniques anàlogues a Catalunya, no atura la voluntat de fer prospeccions per part d’empreses d’especulació energètica, ni té incidència sobre els projectes amb afectació supraautonòmica i que estan en mans de l’Estat espanyol, a les terres de Lleida, de l’Ebre i al litoral català.
Per tant, s’exigeix que aquest posicionament s’acabi transformant en una legislació que prohibeixi el fracking a Catalunya, amb el corresponent règim sancionador, i que suposi una aposta decidida per una nova política energètica, basada en les energies renovables i no contaminats i que surti de la dependència dels combustibles fòssils.
La PAF, després de la seva participació en la trobada europea al Parlament de Brussel•les dels col•lectius internacionals en lluita contra el fracking, portarà aquests arguments en la seva propera intervenció en el Parlament de Catalunya dins la comissió que estudia les peticions de prospecció d’hidrocarburs no convencionals. En aquest sentit, el proper dissabte 21 té prevista una nova assemblea al poble de Riudaura, on es debatran aquests punts, es prepararà la compareixença i es proposarà un full de ruta per participar en el debat cap a un nou model energètic.
Comunicat de les Plataformes catalanes contra el fracking davant la notificació del rebuig al fracking feta pública pel Govern de la Generalitat de Catalunya
Dimarts 10 de setembre, la
Generalitat va fer públic un comunicat a través del qual anunciava que l’aplicació
de la tècnica del fracking a
Catalunya és, a parer del Govern, poc recomanable. Aquesta conclusió partia
d’un informe elaborat per un seguit d’experts vinculats a diferents
departaments de l’administració catalana.
Davant d’aquest comunicat, la
Plataforma Aturem el Fracking, la
Plataforma Riudaura Junts i la resta de plataformes, entitats i col·lectius
vinculats a la lluita contra la fractura hidràulica manifestem les següents consideracions:
Primer. Celebrem que el Govern hagi arribat a les mateixes conclusions que des
de les diverses plataformes fa ja més
d’un any que defensem i que, a més, vam acreditar documentalment de forma
oportuna a totes i cadascuna de les forces polítiques representades al
Parlament de Catalunya. La tècnica del fracking
i l’explotació dels hidrocarburs del nostre subsòl no només no és convenient
sinó que és clarament perjudicial pel nostre futur. I no tan sols pels motius
de rendibilitat econòmica i de conflictivitat social local esgrimits en el
comunicat de la Generalitat, sinó també per motius mediambientals, paisatgístics,
socioeconòmics, de salut pública i de política energètica.
Segon. Constatem que aquesta decisió no representa en cap cas l’aturada i prohibició per llei del fracking
i de la resta de tècniques anàlogues de prospecció i explotació, ni estipula el
corresponent règim sancionador, tal i com seguim exigint les plataformes catalanes
contra el fracking, en la línia de les accions endegades des d’altres
comunitats autònomes de l’Estat espanyol (Cantàbria, la Rioja…) i d’altres estats
europeus (França, Bulgària…).
Tercer.
Mantenim la nostra preocupació, ja que tot i
que es conclou que el fracking “no és
convenient”, no es tanca en cap cas la
porta (malgrat les competències que la Generalitat disposa en aquest àmbit) a autoritzar
les prospeccions d’hidrocarburs no convencionals. Això suposa un risc
evident, dins el marc competencial actual, al deixar la qüestió en mans del
Govern de l’Estat espanyol, obertament favorable al fracking, i obrir la porta a aquesta tècnica en fase de prospecció,
tal com contemplarà la reforma legislativa prevista a escala estatal.
Quart.
Assenyalem que aquesta mesura podria no tenir cap efecte pràctic en
relació al risc d’agressió que plana
sobre els projectes que afecten aquells territoris que, per superar els límits
autonòmics o estar situats al mar, resten sota competència de l’Estat central,
a les terres de Lleida, a les terres de l’Ebre i del Sénia i a la costa. Per la
qual cosa convé que el Govern català es mantingui ferm davant la possible
imposició per part del Govern espanyol.
Cinquè.
Afirmem de manera
contundent que, com resulta evident, sense la mobilització de la ciutadania al llarg del darrer any aquesta
qüestió hagués quedat allunyada del debat públic i, talment va passar en un
primer moment amb el projecte Ripoll, les prospeccions estarien ja autoritzades
i avui dia en marxa. L’agressió sobre el territori ja hauria iniciat el seu
camí, amb el vist-i-plau de la nostra Administració.
Sisè.
Encoratgem el Govern a mantenir
fermament i coherent la seva aposta per
les polítiques d’estalvi i eficiència energètica i per les energies
renovables com a eixos de la política energètica del país. L’esperonem a que
perseveri en un procés d’abandonament progressiu de la dependència dels
combustibles fòssils, d’adopció d’un model de desenvolupament i producció
sostenibles, descentralitzat, generador d’ocupació i harmònic amb les
dinàmiques socials, econòmiques i mediambientals pròpies de cada territori i
promotor d’una nova cultura participativa i de conscienciació vers l’estalvi i
la seguretat energètica.
Per tot plegat, celebrem la decisió, que acollim com un
important pas endavant malgrat haver de manifestar també que resulta encara insuficient,
reafirmem el nostre compromís amb la lluita contra el fracking, que no volem ni aquí ni enlloc, i estenem la mà als
nostres governants en el camí vers un canvi de model energètic.
FRACKING NI AQUÍ NI ENLLOC. MILLOR VIUS QUE
FÒSSILS!
Cervera, 13 de
setembre de 2013
No hay comentarios:
Publicar un comentario